torsdag 18 augusti 2016

Har du full koll på alla dina investeringar?

Av en tillfällighet eller av en händelse så råkar du klicka in på den här bloggen. Du läser några meningar som mest tycks handla om ingenting. Bloggaren verkar mest svamla om en massa strunt. Han skriver lite om aktier och fonder. Kanske nämner något om ett förhoppnings och framtidsbolag? Som denne inte vill att du ska gå miste om. En affär som kan bli livsavgörande för dig......

Hjärnan får en tanke som sorteras bort och hamnar långt bak i registret. I mitt fall ploppar det upp ibland från ingenstans ett aktienamn. Antagligen har jag läst om aktien på någon blogg och inte tänkt så mycket mer på den? Men i och med att jag tycks känna igen aktien så måste det betyda något!? Borde väl kunna vara en möjlighet till en bra affär? Har jag kanske läst något positivt om bolaget? Känns i alla fall så. Ibland är det helt och hållet tvärtom.

Under många år avskydde jag Telia som bolag. Dom var enligt mig som ett bakåtsträvande ånglok som gjorde allt i sin makt att hålla tillbaka utvecklingen. Det är inte Telias förtjänst att ADSL slog igenom på bred front. Hade dom fått bestämma så hade du fått betala dyrt för dubbla ISDN linor istället. Att jag sen var med på deras aktieintroduktion och köpte på mig 100 st för 85 kr/st gjorde det hela inte bättre när kursen rasade. Någonstans runt 45-50 sålde jag några år senare alla 100 st. Vid det här laget gillade jag dom ännu mindre.

Källahttp://www.privataaffarer.se/fragor/introduktionskurs-teliaaktien-49707

Men vad fick mig då att ändra mig och återigen tro på Telia? Jag har i ärlighetensnamn inte den blekaste aning!? Givetvis har det något med storleken på bolaget och utdelningen att göra. För inte kan man väl investera på intuition? Om man nu kan kalla det för det,  när en tanke tycks dyka upp från ingenstans. En tanke som antagligen redan bearbetas omedvetet av hjärnan under en längre period. Det jag också kommer börja göra för att minnas är att föra anteckningar varför ev köp gjordes. På så sätt kunna gå tillbaka och läsa varför jag gjorde som jag gjorde. Jag undrar därför. Har du full koll på alla dina investeringar?


/funderalitemera

6 kommentarer:

  1. Koll och koll... Det går alltid att ta reda på mer.

    En anledning till min investering i Telia är att det är den enda teleoperatör/ISP jag vet vars kundtjänstpersonal vet vad de talar om och kan ge raka, begripliga besked. Alla konkurrenter känns som ungdomsgårdar i jämförelse. Hittills har jag dessutom aldrig träffat någon med en annan åsikt (inklusive vänner som jobbar hos dessa konkurrenter).

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra kundservice är den man slipper ringa!

      Radera
    2. Ja, förutsatt att man aldrig får nya behov eller vill uppgradera/ändra sina tjänster. Men när det händer (för det gör det) vill jag slippa sitta en halvtimme i kö utan snabbt få veta att de fixar det, hur mycket det kostar och få en skriftlig bekräftelse, snabbt och smidigt.

      Radera
    3. Själv föredrar jag när man kan sköta sina tjänster själv via "mina sidor". Lägga till och ta bort!

      Radera
    4. Ja då, gärna kompletterat med en kundtjänst man kan nå via chat och som också svarar på mejl inom rimlig tid. Fixar de det behöver jag i stort sett ingen telefonkontakt.

      Radera
    5. Ett bra mått på en fungerande tjänst är när jag slipper ringa/mail dom! ☺

      Radera